مقالات دینی

از هر خرمنی خوشه ای

مقالات دینی

از هر خرمنی خوشه ای

محبوبترین اعمال نزد الله

    معمولا انسان در حالت عادی  در غفلت بسر می برد و ثانیه های عمر او می گذرد و هیچ نوع استفاده ای از آن نمی برد . حال برای استفاده بهینه از نعمت وقت  چه باید کرد ؟

الف : هدفمند بودن

ب : تنظیم وقت

ج : کسب علم

د : مذاکره و یاد آوری معلومات

ه : مرد عمل بودن

        ما باید به دنبال اعمالی باشیم که به هدف اصلی از زندگی در این دنیا  ـ کسب رضایت الله ـ برسیم . و وقت زیادی را از ما نطلبد ودر انجام آن ، توانا باشیم . همه اینها در رهنمودهایی که الله و رسولش برای ما دارند موجود و فراوان است .

به ذره هایی از این دریای رهنمونها نگاهی می اندازیم و از الله خواهانیم که ما را در عمل به علم موفق بگرداند. آمین

از با ارزشترین مسایل نزد الله :

1 _ دین راستین (اسلام) چنانچه رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید : (با ارزش ترین دینها نزد خداوند دین مستقیم و با گذشت  است .) بروایت امام احمد و شیخ آلبانی این حدیث را حسن دانسته .

2 _ نماز ، نیکی به پدر و مادر و جهاد : همانطور که رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید : ( از محبوبترین عملها نزد خداوند نماز در وقت خودش و نیکی به پدر ومادر و جهاد در راه الله است .) متفق علیه.

3 _ ایمان ، زیارت و وارسی خویشاوندان و امر به معروف و نهی از کردار زشت :  با استناد به کلام رسول الله صلی الله علیه و سلم  که می فرمایند : ( از اعمال دوست داشتنی نزد پروردگار ایمان به الله ، زیارت اقوام و امر به اعمال پسندیده و نهی از منکر می باشد . ) بروایت ابو یعلی  و شیخ آلبانی این حدیث را حسن دانسته.

4 _ استمرار در طاعت و عبادت :  همانطور که رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید : ( از محبوبترین اعمال نزد خداوند با دوام ترین آن است و اگر چه کم باشد .) متفق علیه

5 _ ذکر و یاد الله جل جلاله : چنانچه رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید : ( از محبوبترین اعمال نزد الله  مرگی است که همراه با ذکر الله باشد ) بروایت طبرانی و شیخ آلبانی این حدیث را حسن دانسته .

6 _ مساجد : ( در نزد الله محبوبترین مکانی که در یک آبادی وجود دارد مسجد آنجاست و بدترین مکان آن بازار و تجارتخانه اش می باشد . ) بروایت امام مسلم

7 _ کلام حق نزد حاکم ظالم : باستناد به گفتار پیامبر اسلام که می فرماید : (از محبوبترین جهادها نزد الله ، گفتن حرف حق در برابر پادشاه زور گو می باشد . ) بروایت امام احمد و شیخ آلبانی این حدیث را حسن دانسته .

8 _ سخن راست : چنانچه پیامبر اسلام می فرماید: ( محبوبترین سخن نزد من راست ترین آن است)  بروایت امام بخاری .

9 _ روزه و نماز پیامبر داود علیه السلام : زیرا رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید : ( محبوبترین روزه نزد الله ، روزه داود است  ایشان یکروز روزه و یکروز را افطار می کردند و همچنین محبوبترین نماز نزد الله نماز داود است  ایشان نیمه ای از شب را می خوابیدند و یک سوم آنرا به نماز اختصاص می دادند ... ) متفق علیه

10 _ کثرت اشخاص بر یک سفره : از فرموده سیدنا محمد صلی الله علیه وسلم که می فرماید : ( از محبوبترین غذاها نزد الله آن غذایی که دستهای زیادی بر آن باشد .) بروایت ابن حبان و شیخ آلبانی این حدیث را حسن دانسته .

11 _ ذکر « سبحان الله و بحمده »  رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید : (از محبوبترین کلام ها نزد الله گفتن سبحان الله و بحمده می باشد.) بروایت امام مسلم .

12 _ ذکر « سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر» رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید : (از محبوبترین کلام ها نزد الله چهار کلام است : سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر  و با هریک از این کلمه ها شروع نمایی اشکالی ندارد .) بروایت امام مسلم .

13 _ اخلاق نیکو : رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید : (از محبوبترین بند گان نزد الله با اخلاق ترین آنهاست . ) بروایت طبرانی و شیخ آلبانی آنرا صحیح دانسته .

14 _ نام نهادن به اسمهای  عبدالله و عبدالرحمن :  رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرمایند :  

( محبوبترین اسمها نزد الله ، عبدالله و عبدالرحمن می باشد .) بروایت امام مسلم

15 _ نفع رساندن و موجب خرسندی و خوشحالی دیگران بودن ، مشکلات مردم بر طرف نمودن ، پرداخت بدیهی های مردم  و اطعام فقراء :  بدلیل از قول گهر بار رسول الله صلی الله علیه وسلم : ( محبوترین مردم نزد الله پر نفع ترین آنها برای دیگران و از محبوبترین عملها نزد الله سرور و شادمانی را برای مردم به ارمغان آورن و مشکلات آنها را برطرف ساختن و پرداخت بدیهی و دین آنان و برطرف ساختن گرسنگی از مردم می باشد . همانا یاری رساندن و رفع مشکلات برادر مسلمان با ارزشتر از یکماه اعتکاف در مسجد است و کسی که خشم و غضب خود در برابر برادر مسلمان خود نگه دارد ، الله عورت و اسرار وی را حفظ می نماید . و کسی که خشم خود را کنترل کند با وجود قدرت بر انتقام گرفتن ، الله در روز قیامت قلبش را سرشار از رضایت می نماید و کسی که پی گیر امور برادر مسلمان خود باشد الله در روزقیامت در آنروزی که قدمها می لغزند پاهای او را محکم و ثابت نگه می دارد و همانا اخلاق بد و زشت عمل انسان را فاسد    می سازد ، چنانچه سرکه ، عسل را ازبین می برد. )  بروایت ابن ابی دنیا و شیخ آلبانی آنرا حسن دانسته .

ترجمه با تصرف و اختصار: نوار اسلام                                                        

IslamTape.Com

نظرات 2 + ارسال نظر
ندای قران شنبه 21 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 09:53 ق.ظ http://www.tahrui.blogsky.com

پدر مشغول … و مادر سرگردان بازار
مسئولیت تربیت فرزندان با وجود اینکه از اهمیت بالایی برخوردار است ولی امروزه والدین اهمیت چندانی به آن نمی دهند بلکه متاسفانه آنرا در ته لیست کارها ی خود قرار داده اند و به آن بهایی نمی دهند اگر فرصتی پیش آمد شاید چند دقیقه ای فکر و وقت گرانبهای خود را به فرزندان و تربیت آنها اختصاص دهند و اگر نه ….

ادامه ...

شاهین یکشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 03:57 ب.ظ http://3marholor.blogfa.com

سلام
مثل همیشه مختصر ، مفید و کامل بود
موفق باشید

کم پیدایی آفا شاهین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد